Advertisement

CEO Gonesch

“Nieuwe hoogten voor SLM? Of gewoon turbulentie met PR?”

RedactieSurinamemei 5, 2025343 Views

Advertentie

Paramaribo — In het praatprogramma Tak kon mit mi schoof Steven Gonesch, waarnemend CEO van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM), aan voor een opvallend openhartig gesprek over de uitdagingen en ambities van de nationale carrier. Een luchtvaartman in hart en nieren, met 33 dienstjaren bij de SLM, Gonesch sprak met overtuiging over herstelplannen en toekomstvisies. Maar wie tussen de regels luisterde, kon niet anders dan zich afvragen: staan we aan de vooravond van een wedergeboorte, of van een volgende crash?

Als zoon van een piloot en zelf sinds 1992 in dienst, is Gonesch zonder twijfel een kind van de luchtvaart. Maar de uitdaging waar hij in 2022 voor kwam te staan, was van een andere orde: geen vliegtuigen, miljoenen aan schulden, en een personeelbestand met een moreel onder het vriespunt. Onder zijn leiding werd het ‘Going Forward’-plan gelanceerd, dat als kompas moest dienen in een storm zonder zicht.

Volgens Gonesch zijn er bemoedigende cijfers: on-time performance steeg van 22% naar ruim 75%, het personeelsbestand werd afgeslankt, en de schuld werd teruggebracht naar ongeveer 80 miljoen USD. Maandelijks wordt 600.000 USD afgelost. Maar wie kritisch kijkt, ziet dat deze cijfers slechts de oppervlakte raken. De SLM vliegt nog steeds met minimale middelen en is bij elke storing afhankelijk van noodgrepen.

Het klinkt hoopvol: nieuwe bestemmingen zoals Aruba-Medellín, Cayenne-Belém en Georgetown-New York. Ook de komst van een derde toestel en een eigen vrachtvliegtuig wordt aangekondigd. Maar bij een luchtvaartmaatschappij die recentelijk vluchten moest annuleren wegens onderhoudsproblemen, is de vraag gerechtvaardigd of deze groei niet eerder ambitie dan realiteit is.

Hoewel Gonesch wijst op verbeterde passagierscommunicatie via apps en e-mail, tonen straatinterviews aan dat frustratie onder reizigers blijft. Het verwijzen naar onvolledige contactgegevens bij boeking klinkt als afschuiven van verantwoordelijkheid. Transparante, proactieve klantenservice blijft een werkpunt.

Gonesch noemt SLM een onmisbare schakel voor Suriname, economisch en symbolisch. En ja, de SLM is een naam die bij velen emotie oproept. Maar mag die symboliek blijven dienen als schild tegen kritiek op jarenlange structurele fouten, politieke inmenging en een gebrek aan modernisering?

De directeur sluit privatisering niet uit, maar blijft vaag over wanneer en hoe. Samenwerkingen met onder andere Air India en Xiamen Airlines worden genoemd, maar zonder concrete cijfers of impact. Het blijft hangen in de sfeer van toekomstmuziek.

Gonesch komt over als een betrokken en toegewijd leider. Maar de vraag blijft: is zijn verhaal het begin van een structureel herstel, of een herhaling van beloften zonder tanden? De toekomst van SLM hangt af van meer dan interne inzet. Het vereist politieke moed, investeringen met visie, en bovenal: eerlijkheid over wat wél en níet haalbaar is.

Rinieuws

50 euro korting

Doe mee aan onze verkiezingspoll!

Leave a reply

Op welke partij zou jij stemmen bij de Surinaamse verkiezingen van 2025?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws rechtstreeks in je inbox! Mis geen updates over de belangrijkste gebeurtenissen.

50 euro korting
Reacties
Join Us
  • Facebook
  • X
  • Youtube
mei 2025
M D W D V Z Z
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Follow
Search Add a post
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...