De voorbereidingen voor de algemene, vrije en geheime verkiezingen van 25 mei 2025 zijn in volle gang. Op maandag 6 januari 2025 kwam de regering bijeen op het kabinet van de President om de voortgang van het verkiezingsproces te bespreken. Tijdens de bijeenkomst werden verschillende aspecten toegelicht door middel van presentaties. Onder de aanwezigen waren Samseerali Sheikh-Alibaks, directeur van het Onafhankelijk Kiesbureau (OKB), en Nasier Eskak, directeur van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BIZA).
Belangrijke onderwerpen tijdens de sessie waren de verkiezingskalender, de registratie van politieke organisaties, de kandidaatstellingen, en de productie van stembiljetten. Een centraal punt was de introductie van het nieuwe platform voor Verbetering Geïntegreerde Procedures (VGP), dat is ontwikkeld om de processen efficiënter en transparanter te maken.
Directeur Eskak kondigde aan dat 7.500 personen zijn geselecteerd om getraind te worden als stembureaupersoneel, met trainingen die op 3 februari 2025 van start gaan. Ook districtscommissarissen, hoofdstembureauleden en colporteurs krijgen specifieke trainingen in februari en maart. Dankzij een goede samenwerking met het ministerie van Financiën is de uitvoering van de voorbereidingsactiviteiten financieel gegarandeerd. Verder werd aandacht besteed aan de ontwikkeling van een verkiezingslogo, -lied en -slogan.
President Chandrikapersad Santokhi onderstreepte het belang van gebruiksvriendelijke stembiljetten die rekening houden met de behoeften van alle burgers, met name ouderen. Daarnaast riep hij op tot een foutloze uitvoering van het proces, waarbij privacy een prioriteit blijft. De regering benadrukte dat zij zich inzet voor een soepel en efficiënt verloop van de verkiezingen, zodat alle burgers zonder problemen hun stem kunnen uitbrengen.
Het verkiezingsthema zal verder besproken worden tijdens de regeringsraadvergadering op woensdag 8 januari 2025. Met deze voortvarende aanpak wil de regering een stevige basis leggen voor succesvolle en inclusieve verkiezingen.
Bron: GOV.sr