Paramaribo – Rinieuws, 21 april 2025 – De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) kampt niet alleen met vluchtannuleringen, maar ook met een diepe communicatiecrisis.. Ondanks herhaalde en formele verzoeken van RINieuws-redacteur Lothar Richelieu, weigert de directie van SLM inhoudelijk te reageren op vragen over de interne gang van zaken, financiële positie en beschuldigingen van wanbeheer.
Sinds november 2024 stuurde Richelieu meerdere interviewverzoeken en vervolgmails naar het directiesecretariaat van SLM, waaronder een uitgebreide vragenlijst over het vertrek van onderdirecteur Lars de Brabander, het lopende herstructureringsplan, financiële risico’s, en mogelijke politieke inmenging. Hoewel er sporadisch ontvangstbevestigingen binnenkwamen, bleef inhoudelijke beantwoording uit. Ook op een laatste verzoek met deadline van 28 januari 2025 bleef het stil.
“Als journalist heb ik herhaaldelijk geprobeerd om SLM de kans te geven haar kant van het verhaal te vertellen. De weigering om te antwoorden is niet alleen onprofessioneel, het schaadt ook het vertrouwen van de samenleving,” aldus Richelieu.
De situatie krijgt extra lading door recente incidenten zoals de annulering van vlucht PY994 vanwege een defect vliegtuigonderdeel, gevolgd door de onverwachte uitval van de volledige regionale vloot op 21 april 2025, waardoor meerdere vluchten geannuleerd werden.
Deze gebeurtenissen illustreren volgens Richelieu de noodzaak tot transparantie en communicatie:
“SLM vraagt passagiers om begrip, maar communiceert zelf niet. Dat is onacceptabel voor een organisatie die publieke middelen en vertrouwen geniet.”
De roep om verantwoording neemt toe. De politieke partij Wi Sranan heeft meerdere verzoekschriften overhandigd aan het Openbaar Ministerie en de Desk Corruptiebestrijding. Ook Romeo Stienstra vice-coördinator van het Wetenschappelijk Bureau van DA’91 liet in een interview met RINieuws weten dat hij zich ernstige zorgen maakt over het beleid binnen SLM.
De onbeantwoorde vragen gaan over:
Richelieu roept de Raad van Commissarissen, het Ministerie van TCT en toezichthouder CASAS op om de directie van Surinam Airways te dwingen tot openheid.
“Als SLM werkelijk wil hervormen, moet dat beginnen bij verantwoording afleggen. Stilte is geen strategie.”
RINieuws blijft openstaan voor een inhoudelijke reactie van SLM en zal deze indien ontvangen integraal publiceren.