De nationale luchtvaartmaatschappij Surinam Airways (SLM) verkeert in zwaar weer. Op zaterdag 7 juni 2025 werden passagiers die sinds drie uur ‘s nachts op luchthaven Zanderij klaarstonden voor een vlucht naar Georgetown (Guyana) en Miami, onaangenaam verrast: hun vlucht werd geannuleerd vanwege ongepland technisch onderhoud. Pas rond elf uur ‘s ochtends kregen zij duidelijkheid. Ook de Surinaamse nationale voetbalploeg, onderweg naar El Salvador, strandde hierdoor.
SLM-woordvoerder Andy Vliese verklaarde dat er met spoed wordt gezocht naar alternatieve oplossingen, zoals het inhuren van andere toestellen. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan het oplossen van het technische mankement. Het incident past in een patroon: de afgelopen maanden zijn er vaker vluchten geannuleerd vanwege technische problemen en een gebrekkige communicatie met reizigers.
De problemen stapelen zich op nu ook het internationale vertrouwen in de Surinaamse luchtvaart afneemt. Op 3 juni 2025 besloot de Europese Commissie om alle luchtvaartmaatschappijen die gecertificeerd zijn in Suriname – net als die in Tanzania – op de EU Air Safety List te plaatsen. De maatregel betekent dat zij geen toegang meer krijgen tot het Europese luchtruim. De Europese Commissie heeft ernstige twijfels bij het toezicht en de naleving van internationale veiligheidsnormen door de Surinaamse luchtvaartautoriteit CASAS.
Toch zijn er uitzonderingen: Surinam Airways mag haar vluchten naar Amsterdam voortzetten. Dit komt doordat zij vliegt met gehuurde toestellen van de Duitse maatschappij Universal Sky Carrier (USC), die onder Europese certificering vallen. De route tussen Paramaribo en Cayenne, Frans-Guyana, is wél stilgelegd, omdat deze met in Suriname geregistreerde toestellen werd uitgevoerd.
Volgens CASAS is de erkenning van de tekortkomingen een eerste stap richting verbetering. Onder begeleiding van ICAO werkt de autoriteit aan hervormingen in regelgeving, personeelscapaciteit en toezichtprocedures. SLM-directeur Steven Gonesh gaf aan dat de Europese Unie hulp heeft aangeboden bij deze hervormingen en hoopt dat Surinaamse maatschappijen binnen enkele maanden weer zelfstandig toegang krijgen tot Europese luchthavens.
Ondertussen groeit de druk op de Surinaamse overheid. De luchtvaartsector dreigt internationaal geïsoleerd te raken als er niet snel fundamentele hervormingen komen. Passagiers zijn voorlopig afhankelijk van buitenlandse maatschappijen of indirecte routes, terwijl het imago van de nationale luchtvaart onder druk staat.
Lees ook: