30 december 2024 – Zuid-Koreaanse autoriteiten hebben aangekondigd dat ze alle Boeing 737-800-vliegtuigen van het land zullen inspecteren na een dodelijke vliegtuigcrash die 179 mensen het leven kostte. Het incident, de ergste luchtvaartramp in Zuid-Korea in decennia, heeft een nationale rouwperiode van zeven dagen ingeluid.
Het ongeval vond plaats op zondag, toen een Boeing 737-800 van budgetluchtvaartmaatschappij Jeju Air probeerde te landen op Muan International Airport. Tijdens de tweede poging om te landen kreeg de piloot een waarschuwing voor vogels en stuurde een noodsignaal uit. Het vliegtuig landde zonder dat het voorste landingsgestel werd uitgeklapt, schoot door de landingsbaan en botste tegen een betonnen hek, waarna het in vlammen opging.
Experts suggereren dat een storing in het hydraulisch systeem mogelijk een rol speelde, gezien het gebrek aan flappen of slats om het toestel te vertragen. De korte afstand tussen de landingsbaan en het betonnen hek wordt ook als een factor genoemd.
Acterend president Choi Sang-mok riep op tot een grondige herziening van de luchtvaartveiligheidssystemen. Hij verklaarde: “We moeten ons luchtvaartsysteem in zijn geheel vernieuwen om dit soort tragedies te voorkomen.” Het ministerie van Transport kondigde aan alle 101 Boeing 737-800-toestellen in Zuid-Korea te inspecteren, evenals de veiligheidsstandaarden van Jeju Air.
Een team van de Amerikaanse National Transportation Safety Board en Boeing arriveert in Zuid-Korea om het onderzoek te ondersteunen. De zwarte dozen van het vliegtuig zijn naar een onderzoekscentrum in Gimpo Airport gebracht, maar de volledige analyse kan maanden duren.
Het ministerie onderzoekt ook de mogelijke rol van communicatieproblemen tussen de piloot en luchtverkeersleiding. Ondertussen wordt gekeken naar de stevigheid van betonnen hekken bij andere luchthavens in Zuid-Korea en wereldwijd.
De ramp komt midden in een politieke crisis in Zuid-Korea. Na recente impeachments van president Yoon Suk Yeol en premier Han Duck-soo, is er bezorgdheid over het vermogen van de regering om rampen effectief aan te pakken. De situatie roept traumatische herinneringen op aan eerdere nationale tragedies, zoals de Sewol-ferryramp in 2014.
De identificatie van slachtoffers is gaande; 146 lichamen zijn geïdentificeerd, terwijl DNA en vingerafdrukken worden gebruikt om de overige 33 slachtoffers te identificeren.
Park Han Shin, een vertegenwoordiger van de nabestaanden, sprak emotioneel over de noodzaak van een snelle terugkeer van de lichamen. “Ik eis dat de regering meer personeel inzet om onze geliefden zo intact mogelijk terug te brengen,” zei hij onder tranen.