Het ministerie van Grond- en Bosbeheer (GBB) is momenteel het ministerie met de meeste rechtszaken tegen zich. Volgens de verantwoordelijke minister zijn er in januari alleen al meer dan 100 nieuwe rechtszaken geregistreerd, wat de omvang van de juridische uitdagingen bij dit ministerie benadrukt. De minister gaf tijdens een recente persconferentie inzicht in de aanpak van deze situatie en de stappen die worden ondernomen om het grondbeleid transparanter te maken.
De minister meldde dat het ministerie regelmatig brieven ontvangt van de procureur-generaal (PG) over nieuwe rechtszaken. “In januari heb ik zeker 100 brieven ontvangen over recente zaken tegen het GBB,” verklaarde hij. Veel van deze rechtszaken hebben te maken met onrechtmatige gronduitgiften en achterstallige uitvoering van rechterlijke uitspraken.
Een bijkomend probleem is het gebrek aan aanwezigheid van advocaten tijdens rechtszittingen. “Er waren gevallen waarin advocaten niet verschenen bij zittingen. Nu heb ik ervoor gezorgd dat, zelfs als een advocaat niet aanwezig is, iemand van de juridische afdeling aanwezig moet zijn,” aldus de minister.
Een groot deel van de juridische problemen van het GBB komt voort uit onrechtmatige uitgiften van grond door voorgaande regeringen. “We zijn hard bezig om deze fouten recht te zetten,” zei de minister. Tot nu toe zijn honderden beschikkingen ingetrokken middels vervallenverklaringen, maar het proces is nog lang niet voltooid.
De minister benadrukte dat een structureel probleem in het verleden het gebrek aan een transparant en georganiseerd grondbeleid was. “Geen enkele regering heeft gezorgd voor een goed grondbeleid. Daarom zitten we vandaag met deze problemen,” aldus de minister.
De minister gaf aan dat het verbeteren van het grondbeleid een prioriteit is. Een belangrijke stap is het in kaart brengen van alle gronduitgiften en het invoeren van personeels-ID’s om het proces te professionaliseren. Ook wordt er gewerkt aan een strikte uitvoering van rechterlijke beslissingen, waarbij ambtenaren die hun verantwoordelijkheden niet nakomen, aangesproken zullen worden.
Een ander punt van aandacht is de onlineregistratie van grondaanvragen. Volgens de minister waren er in het verleden 70.000 registraties via dit systeem, waarvan ongeveer 20.000 burgers daadwerkelijk grond toegewezen hebben gekregen. Nieuwe aanvragen worden nog steeds via een online systeem verwerkt, en burgers blijven in aanmerking komen voor gronduitgiften.
Hoewel de situatie zorgwekkend blijft, benadrukt de minister dat er hard wordt gewerkt aan verbetering. “We hebben een transparanter grondbeleid nodig, en we nemen maatregelen om dit te bereiken. Maar het zal tijd kosten om alle fouten uit het verleden recht te zetten,” aldus de minister.
De regering werkt ook aan structurele veranderingen om herhaling van deze problemen te voorkomen. Dit omvat een efficiëntere coördinatie van juridische zaken en strengere controle op gronduitgiften om onrechtmatigheden tegen te gaan.